Celliste Irene Kok: ’Een celloconcert is powerplay’

 In Actueel, CityProms2019
Celliste Irene Kok

(c) Andrej Grillic

Samen met het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Damian Iorio, opent ze CityProms 2019 met het eerste celloconcert van Sjostakovitsj. Celliste Irene Kok, de jonge Rising Star timmert de laatste jaren internationaal stevig aan de weg. Ze is regelmatig te zien en horen op de Europese podia, radio en televisiezenders. Hoe bereidt zij zich voor op het concert, wat betekent klassieke muziek voor haar, en wat raadt zij jonge talentvolle musici aan?


Tijdens de openingsavond speel je samen met het NNO het eerste celloconcert van Sjostakovitsj. Wat betekent dat stuk voor jou?

Ik kijk er heel erg naar uit om dit concert met het Noord Nederlands Orkest te spelen.
Het concert behoort tot een van de meest uitdagende en grootste werken voor cello, met krachtige, ritmische felle passages tot aan warme, intieme klanken en melodieën, zo typisch voor de cello. Ik ben erg benieuwd hoe het is om dit celloconcert van Sjostakovitsj in de openlucht te spelen.

Waarom is publiek voor jou zo belangrijk?

Als celliste kan ik kleine verandering teweeg brengen bij mensen, dat is het mooie van musicus zijn. Laatst kwam iemand na een concert naar me om me te bedanken: hij had zijn chronisch rugpijn even 10 minuten niet gevoeld. Ook emotioneel heeft muziek bijzondere effecten. Je kunt iemand terugbrengen naar een herinnering, of iemand even verlossen van emotionele pijn. Het is de kracht van muziek.
Tijdens een concert ben ik me vaak bewust van een spanning tussen mij en het publiek in de zaal. Ik vind het interessant om te merken hoe ik mensen in het publiek kan meenemen of uit kan nodigen met bijvoorbeeld een bepaalde timing.

Hoe bereid jij je voor op het concert?

Zodra een concert ingepland staat maak ik een schema voor de weken en maanden voorafgaand aan het optreden. Doordat ik vaak veel stukken tegelijk moet instuderen en veel aan het reizen ben is een goede planning heel belangrijk. Ik verdeel de instudeersessies over de aankomende periode en zorg dat ik een aantal dagen voorafgaand aan het concert wat rustiger aan kan doen. Want ik moet ook mijn krachten sparen. Een celloconcert is ook ‘powerplay’, het vraagt om een flinke fysieke inspanning.

Je bent op tienjarige leeftijd begonnen met cello. Hoe kwam je tot die keuze?

De docent van het kinderkoor waar ik lid van was, speelde cello. Zij inspireerde mij om cello te gaan spelen. Ik vond cellospelen van begin af aan heel leuk en nog steeds zou het mijn absolute eerste keuze zijn. Voor mij hangt dat ook samen met het type mens dat bij de cello hoort. Cellisten zijn minder competitief ingesteld dan bijvoorbeeld violisten of pianisten. Ze zijn meer op samenwerking gericht, meer behulpzaam ingesteld en een fijn soort mensen. Daar voel ik me bij thuis, al was ik me daar, toen ik als tienjarige die keuze maakte, nog niet van bewust.

Wat adviseer je jongeren die een muzikale carrière ambiëren?

Het is zeker nodig om heel hard te studeren en veel tijd te investeren in de muziek. Maar verlies nooit uit het oog waarom je muziek maakt en waarom je van muziek houdt. Wanneer je 10 uur per dag achter de cello zit en ook de minder leuke dingen moet doen, vergeet je dat wel eens. Onthoud altijd waarom je muziek wil maken, en zet dat gevoel om in de energie die je nodig hebt om te studeren.
En laat je inspireren, door alles wat er maar mogelijk is.

OPTREDEN:

Vrijdag 28 juni Leeuwarden, Wilhelminaplein 20.30 uur
Irene Kok en het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Damian Iorio

Programma:

Ouverture uit Russlan en Ludmilla van Glinka
Het eerste celloconcert van Sjostakovitsj
Compilatie uit de beroemde balletmuziek van De Notenkraker van Tsjaikovski

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

Ketevan Sharumashvili