In Onder NAP nemen de tien musici van 9×13 je op geheel eigen wijze mee in deze klimatologische tweestrijd. In een slapstickachtige en swingende 30-minuten durende voorstelling vol koper en slagwerk herkennen we de romantische sfeer van Jaques Tati gemixt met de absurdistische humor van Monty Python. Maar niets is zo serieus als komedie, zeker als het over het klimaat gaat.
De mooiste kostuums en lekkerste muziek uit eerdere voorstellingen worden gerecycled en gebruikt in deze splinternieuwe regie van David Geysen.
In de scenes die laveren tussen klimaatpaniek & klimaatontkenning en verantwoordelijkheid & hedonisme, spelen de musici van 9×13 als het orkest op de Titanic fantastische composities van o.a. Genevieve Murphy, Huba de Graaff, Pete Harden, Marc Kaptein, Ned McGowan, Wolfgang Rihm en Moondog.
Het publiek krijgt een frisse maar toch wat ongemakkelijke waterspiegel voorgehouden…..
Team
Concept Anton van Houten
Regie David Geysen
Musici
Fluit Rosanne van Bers
Saxofoons Deborah Witteveen & Daan van Koppen
Trompet Arthur Kerklaan
Hoorn Wim van den Haak
Trombones Joost Geevers & Anton van Houten
Helicon Arne Visser
Slagwerk Jeroen Geevers & Maria Martpay
Muziek
The Nits
Dutch Mountains (arr. Sasha Thiele)
Marc Kaptein
A! La! Marcia!
Pete Harden
Ciacconissima
Ned McGowan
PLANTAE MAGNOLIOPHYTA LILIOPSIDA POALES POACEAE SPINIFEX & NOT PSEUDOPETIOLATE TRIODIA 2
Wolfgang Rihm
Abschiedsmarsch
Johan Sebastian Bach
Adagio uit het Paasoratorium (arr. Joost Geevers)
Huba de Graaff
This Way to the Big Show
Moondog
Bird’s Lament (arr. Lise Morrison)
Il Hoon Son
Agnus Dei
Genevieve Murphy
Evoke (techno section)
Over neo-fanfare 9×13
Neo-fanfare 9×13 heeft zich in enkele jaren weten te profileren als toonaangevende nieuwe speler die hedendaagse muziek naar een breed, divers, en vooral nieuw publiek weet te brengen. Het tienkoppige ensemble, bestaande uit professionele klassieke musici, doet dat door ‘muziektheatervoorstellingen zonder woorden’ te maken, en werkt daarin samen met regisseurs, choreograaf, met kostuums en mobiele decors.
De referentie naar fanfare roept herkenbaarheid, feest en toegankelijkheid op, en is een van de redenen dat de producties van 9×13 sinds haar oprichting in 2015 bij de festivals en haar publiek zo enorm geliefd zijn. 9×13 speelt pop-up, meestal in de buitenlucht, van festivalterrein tot binnenstad, en brengt daarmee nieuwe muziek naar een avontuurlijk publiek buiten de concertzaal. En deze nieuwe aanpak om hedendaagse muziek te promoten werkt!